FAQ: Sommerdæk – 10 spørgsmål og svar

 

Hvornår skal vinterdækkene skiftes ud med sommerdæk? Hvorfor er det vigtigt? Hvad sker der, hvis jeg ikke får skiftet dæk? Der har historisk set altid været mange spørgsmål og holdninger forbundet med dækskifte. Det gælder både vinter- og sommerdæk.

Nedenfor har vi samlet de 10 typiske spørgsmål, som vi har bedt værkstedet om at svare på.

1) Hvornår skifter man til sommerdæk?

Hvornår skifter man til sommerdæk?” er det mest adspurgte spørgsmål. Det er også et af de mest vigtige spørgsmål at få svar på, hvorfor det naturligvis giver mening.

· Svar – Hvornår skifter man til sommerdæk?

Når gennemsnitstemperaturen kommer over 7°C, bør du køre med sommerdæk. Du behøver dog ikke finde lommeregneren og vejrudsigten frem; vi skal nok uddybe.

Temperaturen ændrer sig selvfølgelig år for år, men en tommelfingerregel lyder alligevel, at du skal køre med sommerdæk fra april til oktober. Det korte svar til “Hvornår skifter man til sommerdæk?” er derfor: APRIL. Alt derefter hedder hurtigst muligt.

2) Hvorfor skal man skifte?

Der er ikke den store fidus i at skifte, hvis du ikke ved, hvorfor du bør gøre det. Og svaret indeholder da også flere parametre.

· Svar 1) Sikkerhed

Først og fremmest har sommerdæk en kortere bremselængde på tørre veje, end vinterdæk har. Derfor er det risikomæssigt en virkelig god idé at få skiftet i tide. Du gør det både mere sikkert for dig selv, dine medpassagerer og dine medtrafikanter.

· Svar 2) Slitage

Dine vinterdæk er ikke designet til de varme og tørre veje. De høje temperaturer belaster dækkene og giver større slitage. Man siger også generelt, at vinterdæk slides 20 % hurtigere end sommerdæk. Så hvis du kun kører på vinterdæk, er de dermed hurtigt nedslidte.

· Svar 3) Friktion

Sommerdæk indeholder hårdere gummi, hvilket giver mindre friktion, hvorved de kører lettere på vejen om sommeren. Vinterdæk indeholder derimod blødere gummi, hvilket giver langt større friktion, hvorved de er tilpasset til de våde, glatte og sneklædte veje. Det giver komfort, sikkerhed og køreglæde.

· Svar 4) Økonomi

Bruger du vinterdæk i sommerhalvåret giver det større slitage, hvilket selvfølgelig betyder, at du skal købe nye vinterdæk før tid. At dækkene har den rigtige friktion gør også, at dine dæk bruger færre kræfter – og mindre brændstof – på at køre optimalt.

· Svar 5) Køreglæde

I takt med at sommerdæk ligger bedre på vejen, er køreglæden også større. Når fabrikanten tester bilens køreegenskaber, er det altid med sommerdæk, da sommerdæk som udgangspunkt giver den bedste kørsel. Det må næsten være den vigtigste grund til at få skiftet. Når det er sagt, er der også mange, som beholder sommerdækkene på af samme grund (køreegenskaber) – men det er både farligt og dyrt. Det fraråder vi på det kraftigste.

3) Hvad sker der, hvis jeg ikke skifter?

Det er altid skønt med en masse fordele ved at skifte, men de fleste er lige så interesseret i at vide, hvad det har af negative konsekvenser, når de ikke skifter.

· Svar 1) Sikkerhed

Når solen skinner, har vinterdækkene sværere ved at stå fast på vejen. Vinterdækket bliver stift, og bremselængden bliver længere. Derfor øger du med andre ord chancerne for at køre galt. Forkerte dæk har betydning for mange trafikuheld, som årligt finder sted. Hvis du ikke skifter dæk for dig selv, så gør det for din familie og alle andre medtrafikanter.

· Svar 2) Slitage

Som vi nævnte før, er dine vinterdæk ikke designet til den høje temperatur. Når solen skinner, belaster du dækkene i større grad, og de bliver hurtigere nedslidte. Vinterdæk nedslides 20 % hurtigere end sommerdæk, og derfor vil du generelt opleve større slitage fordelt på hele året – hvis du udelukkende kører med vinterdæk.

· Svar 3) Økonomi

Kører du kun på vinterdæk – eller skifter du for sent – så vil du slide dækkene hurtigere. Det betyder også, at de skal udskiftes før tid. Dækkene er også designet til hver sin årstid, hvor de kører bedst og mest optimalt. Derfor vil du automatisk spilde brændstof ved at køre med de forkerte dæk.

· Svar 4) Køreglæde

Køreglæden bliver større, når du kører med sommerdæk fra april til oktober. Det betyder modsat også, at det slet ikke er lige så let, komfortabelt og sjovt at køre på vejene, hvis du har beholdt vinterdækkene på. Såre simpelt er det.

4) Kan jeg ikke bare vælge et helårsdæk?

Det er klart, at de fleste vil være fri for det årlige skifte, hvis det nu kunne undgås. Det ved vi godt i bilindustrien. Derfor blev helårsdæk også opfundet.

· Svar – Kan jeg ikke bare vælge et helårsdæk?

Jo, det kan du sagtens, MEN … det er ikke kun lutter lagkage. Helårsdækket har den fordel, at du ikke behøver skifte dæk. Helårsdækket kan både bruges i vinter- og sommerperioden. Typisk er helårsdækket nemlig en kombination af både sommer- og vinterdækket.

Problemet er, at du ikke just for det bedste fra begge verdener, men derimod det påkrævede fra begge verdener – et kompromis. Helårsdækket er ikke lige så godt som vinterdækket i vinterhalvåret eller lige så godt som sommerdækket i sommerhalvåret. Det svarer til at købe en overgangsjakke. Den giver fint med varme, men når temperaturen bliver for lav, er den ikke helt varm nok. Og når det bliver sommer, er den lige en tand for varm – men den kan gå an til begge årstider.

Et helårsdæk kan til gengæld være en fordel for dig, som ikke behøver køre i bilen, når der er sne og slud, fordi du har et andet alternativ til de “få” dage. Samtidig kan helårsdæk også bruges, hvis du ikke påregner at køre stærkt på de varmeste dage – og veje. Eksempelvis skal du ikke køre på bilferie mod Italien med helårsdæk. Det er i al fald vores råd.

5) Hvad koster det at få skiftet dæk?

Du er ikke en rigtig nordjyde, hvis du ikke spørger “hva’ koster det?”. Med bilhus i Nordjylland har vi derfor heller ikke noget imod at give et kort og tydeligt svar:

· Svar – Hvad koster det at få skiftet dæk?

Hos N.O. Jensen koster det 395 kr. at få skiftet dæk. Vi klarer skiftet på cirka 30 minutter, så du hurtigt er tilbage på vejen. Derudover tilbyder vi naturligvis at vaske dine vinterdæk, mens sommerdækkene monteres.

6) Hvad gør jeg af mine vinterdæk?

Det giver jo sig selv, at vinterdækkene skal lægges et sted hen, når du skifter til sommerdæk. Det giver dog ikke altid sig selv, hvor de skal ligge – og hvordan de skal opbevares. Af samme grund er det et spørgsmål, som vi oftere og oftere får.

· Svar – Hvad gør jeg af mine vinterdæk?

Mange lægger deres dæk i garagen, på loftet eller i skuret. Det er også gange fint, du skal bare være opmærksom på temperatur og omgivelser. Lys og temperatur har nemlig stor indflydelse. Dækkene skal gerne opbevares et køligt sted (under 35°C), hvor de ikke udsættes for lys. Det gælder både sollys og stærk kunstig belysning. Derudover skal de kunne “ånde”, hvorfor det bør være et sted med ventilation. Sidst, men ikke mindst, skal de ligge tørt.

Huskeliste til dækopbevaring:

  • Undgå sollys og kraftigt lys
  • Temperaturen skal være under 35 °C
  • Sørg for Ventilation
  • Læg dem et tørt sted

Ekstra tilføjelse: Få rengjort vinterdækkene. Selvom det er træls, er der ikke noget værre end at pakke et par beskidte vinterdæk ud til næste sæson.

Hos N.O. Jensen kan du få opbevaret dine vinterdæk på vores dækhotel. Vi sørger for, at dine vinterdæk ligger tørt og godt hele sommerhalvåret. Så er de klar til at bidrage optimalt igen, når frosten tager fat. Læs mere.

7) Hvornår skal jeg skifte til vinterdæk?

Selvom solen er på vej, er det meget almindeligt at spørge, hvornår det er tid til at skifte igen efter skiftet til sommerdæk. Mange vil gerne vide, hvad de kan regne med, og det forstår vi godt.

· Svar – Hvornår skal jeg skifte til vinterdæk?

Når den daglige temperatur i gennemsnit kommer under 7 grader, er det tid til at skifte tilbage til vinterdæk. Temperaturen falder ofte til under 7 grader mellem oktober og november. Derfor skal du overveje et dækskifte, når du bladrer i kalenderen og rammer oktober for første gang. Men hold øje med vejret. Er der frost på bilens rude om morgenen? Så skal du vente lidt endnu.

Det er vigtigt at få skiftet til vinterdæk, da dækkene står meget bedre fast på de glatte og sneklædte veje. Vinterdækkene har grovere mønster, større riller og blødere gummi, hvilket gør dækkene bedre rustet til de lave temperaturer og glatte veje.

8) Hvornår er mine dæk for gamle?

Der er ikke den store idé i at skifte dæk, hvis dine dæk er så slidte, at de alligevel ikke står ordentlig fast på vejen. Vi vil faktisk gå så vidt som at sige, at det er farligt at køre med nedslidte dæk.

· Svar – Hvornår er mine dæk for gamle?

Når dækmønsteret (slidbane-rillerne) måles til 3 millimeter eller derunder, så bør du udskifte dækkene. Kommer dækmønsteret under 1,6 står dækket ikke fast på vejen, og så begynder det for alvor at blive farligt at køre rundt. Her får du en lille guide:

  • 5-9 mm tilbage
    Du skal ikke foretage dig noget, dine dæk har stadig fint vejgreb.
  • 3-5 mm tilbage
    Du skal være opmærksom på, at dækkene i visse situationer har begrænset vejgreb.
  • 0-3 mm tilbage
    Du bør udskifte dine dæk for fortsat at kunne køre sikkert.
  • 1,6 mm tilbage
    Du SKAL udskifte dækkene ifølge loven.

Sommerdækkenes holdbarhed afhænger selvfølgelig af, hvor mange kilometer, du årligt kører. Som minimum skal du altid tjekke dækkene løbende, hvis de har været brugt i mere end 5 år.

9) Er det lovpligtigt at skifte dæk?

Mange vil selvfølgelig gerne være sikker på, at de ikke overtræder loven, hvis de venter for længe med at skifte fra vinter- til sommerdæk. Derfor er det faktisk et spørgsmål, som vi får relativt ofte.

· Svar – Er det lovpligtigt at skifte dæk?

Nej. Det er ikke lovpligtigt at skifte i Danmark. Du må køre med sommerdæk hele året rundt, og det samme gælder vinterdæk. Det er dog noget vi – og alle andre bileksperter – fraråder på det groveste.

  • Det er ikke optimalt for sikkerheden
  • Det er ikke optimalt for bilen
  • Det er ikke optimalt for pengepungen

OBS: Reglerne er anderledes i udlandet. Det gælder eksempelvis europæiske skisportsdestinationer: Sverige, Østrig, Tyskland, Italien m.fl. Derfor skal du være opmærksom på det enkelte lands lovgivning. Vi anbefaler, at du tager et kig på FDM’s overblik over, hvor i Europa dækskiftet er lovpligtigt:

10) Hvad er forskellen på sommerdæk og vinterdæk?

Nu har vi skrevet en masse om, hvorfor det er vigtigt at skifte. Men vi mangler et meget vigtigt spørgsmål: Hvad er forskellen på sommerdæk og vinterdæk?

· Svar – Hvad er forskellen på sommerdæk og vinterdæk?

Forskellen er kort og godt, at sommerdæk skal være stive og hårde, så de er modstandsdygtige over for sommerens varme. Modsat skal vinterdækkene være bløde og smidige, så de har et godt vejgreb i tiden med frost, kulde og sne.

· Svar 1) Riller (Dækmønster)

Sommerdæk har ikke nær så mange riller, som vinterdæk. Sommerdækkenes riller er flade, men designet således, at de giver et godt vejgreb og sikkerhedsmæssigt imødekommer Akvaplaning (dækslip).

Vinterdæk er designet med riller på kryds og tværs, som kan bryde vand og is, hvorved bilen får et godt greb på de glatte veje. Samtidig er dækmønsteret designet således, at sneen lettere glider af dækkene.

· Svar 2) Gummi (Blandingsforhold)

Sommerdæk indeholder et lavere indhold af naturgummi. På den måde vil de forblive faste, stive og hårde på trods af solen – og vejens – høje temperaturer. Modsat indeholder vinterdæk mere naturgummi, hvorved de bliver blødere og giver en bedre kontrol og greb på vejen, når kulden tager til. Sommerdæk har mindre friktion, mens vinterdæk har en større friktion.

Flere spørgsmål?

Sommerdæk og vinterdæk har altid affødt mange spørgsmål.

På N.O. Jensens værksted opdaterer vi løbende vores viden og kompetencer inden for de seneste regler og anbefalinger. Som en del af vores service sidder vi altid klar til at svare på dine spørgsmål:

Vi kan naturligvis også hjælpe dig med at skifte til sommerdæk. Det tager kun 30 minutter og koster 395 kr. Vi tilbyder også vask og dækopbevaring af dine vinterdæk.

Book værkstedstid eller hjulskifte

N.O. Jensen – Vi svarer på alt vedrørende dig og din bil

Scroll til toppen