FAQ: Hvornår skal man skifte til vinterdæk?

 

Hvornår skal man skifte til vinterdæk? Hvorfor skal man skifte vinterdæk? Og hvad sker der, hvis du ikke får skiftet til vinterdæk? I følgende artikel svarer vi på alle de typiske spørgsmål vedrørende skiftet mellem sommerdæk og vinterdæk. Få svaret én gang for alle.

1) Hvornår skal man skifte til vinterdæk?

Hvornår skal man skifte til vinterdæk?”. Det er et af de spørgsmål, vores værksted får flest gange. Alle har en mening, en holdning og et faderligt råd om dækskiftet, hvorfor spørgsmålet med årene er blevet meget udbredt. Hvornår skal man skifte til vinterdæk? Det svarer vi, som professionelt autoværksted, på her:

· Svar – Hvornår skal man skifte til vinterdæk?

Kig på termometeret. Når temperaturen falder til under 7°C, er det tid til at køre med vinterdæk. Huskereglen er smart, fordi det modsatte tilfælde gælder, når du skal skifte fra vinterdæk til sommerdæk. Her skifter du selvsagt dine dæk, når gennemsnitstemperaturen kommer over 7°C.

En anden huskeregel er at skifte omkring efterårsferien (uge 42). Det er omkring dette tidspunkt, at temperaturen begynder at falde til de 7°C, og så er du sikker på at få skiftet, inden der falder sne. I gennemsnit falder sneen medio november.

Kort svar: Hvornår skal man skifte til vinterdæk?

  • Når temperaturen falder til under 7°C / Cirka i uge 42

2) Hvorfor skal man skifte vinterdæk?

Mange spørger “hvornår skal man skifte til vinterdæk?”, men der er også mange, som er i tvivl om, hvorfor man overhovedet skal skifte til vinterdæk. De fleste ved godt, at det har noget med sne, kulde og vinter at gøre. Dog er der mange, som ikke helt ved, hvad det har af betydning for bilen, for tegnebogen og for sikkerheden.

Større sikkerhed

Du skal skifte, fordi det ikke er sikkert at køre på glatte veje med sommerdæk. Vinterdæk har grovere dækmønster og en større friktion, hvilken giver bedre vejgreb på de glatte veje. Vinterdæk er designet med mere naturgummi og er blødere. Modsat er sommerdæk hårde og stive, hvilket er perfekt til det varme vejr, men yderst farligt i det kolde vejr, da frostvejret gør gummiet ekstra hårdt, hvorved bilen ikke kan få vejgreb. Det er et sikkerhedsbrist for både dig, dine kære og alle andre medtrafikanter, hvis du ikke skifter til vinterdæk.

Større friktion

På grund af det kolde vejr og de glatte veje, er vinterdæk designet med mere naturgummi, som gør dækkene blødere, hvorved du opnår langt større friktion. Friktion har den betydning, at bilen via de bløde dæk er “presset” mere ned mod vejen og derved har bedre vejgreb. For dig betyder det, at bilen står bedre fast, hvorved du har får kontrol på de glatte og sneklædte veje.

Større forbrug

Vinterdæk og sommerdæk er designet til hver sin årstid. Hvis sommerdæk bruges om vinteren, bruger dækkene forkerte ressourcer på at stå fast på vejen og vil derfor hurtigere blive slidt. Hvis vinterdækket bruges om sommeren, vil det varme vejr og de varme veje belaste dækket. Både for sommer- og vinterdæk gælder det, at du også vil kunne mærke større forbrug af brændstof, da bilen skal bruge flere unødige kræfter på at tilpasse sig årstiden, som dækkene ikke er designet til.

Det korte svar er, at du får et større forbrug af dæk og et større forbrug af brændstof ved at køre med de forkerte dæk.

Større køreglæde

Der hersker ingen tvivl om, at det i sne og slud er federe at køre i en bil med ordentlig greb og kontrol på vejen. Bilen kan trække bedre, og komforten føles også bedre. Derudover kan du køre mere frit, da du ikke skal bekymre dig om, hvorvidt bilen skrider eller er sikker. Kører du med sommerdæk, skal du være dobbelt så varsom, da hvert sving og bakke kan være en udfordring.

3) Hvad sker der, hvis jeg ikke skifter?

Det svarer vi allerede delvist på i Spørgsmål 2, hvor vi gennemgik, hvorfor du bør skifte. Det korte svar på, hvad der sker, hvis du ikke skifter, lyder:

  • Din bil er ikke lige så sikker at køre rundt i.
  • Dine dæk bliver slidte før tid.
  • Din bil vil have mindre friktion og dermed mindre vejgreb.
  • Din biløkonomi forringes pga. større brændstofforbrug og hyppigere dækskifte.
  • Din køreglæde forringes betydeligt.

4) Kan jeg ikke bare vælge et helårsdæk?

Helårsdæk er opfundet, for at du ikke behøver skifte dæk hvert halve år. Det er jo smart, eller hvad? Det smarte er selvfølgelig, at du sparer tid og besvær, hvilket mange finder en stor glæde i. Ulempen er, at helårsdæk ikke er lige så gode som sommerdæk om sommeren eller som vinterdæk om vinteren. På den måde får du altså et kompromis. For dig der går op i køreglæde betyder det, at bilen ikke kan ligge lige så let og lækkert på vejen om sommeren eller stå lige så fast og stabilt på vejene om vinteren. Det svarer til at tage ind og høre et coverband. Musikken er god, men det er ikke helt det samme som originalen. Vi vil dog ikke negligere helårsdækket, da det i flere tilfælde kan give mening. Hvis du eksempelvis ikke har planer om at køre bil på de varmeste eller koldeste dage, kan helårsdækket være attraktivt. Det kan være, at du altid tager cyklen eller motorcyklen om sommeren, og at du typisk arbejder hjemmefra, hvis vejen er fyldt med sne. Der kan også være helt andre grunde, men i så fald er helårsdækket en mulighed.

5) Hvad koster det at få skiftet til vinterdæk?

Hos N.O. Jensen koster det 395 kr. at få skiftet sommerdækkene ud med vinterdæk. Og det tager ikke mere en 30 minutter at få det gjort.

– Du kan bestille en tid her: https://no-jensen.onlinebooq.dk/

Som et bilhus i Nordjylland ved vi, at prisen har betydning. Og vi synes egentlig også, at 395 kr. er en fair pris for at få professionelle til at sørge for dækskiftet. Vi tilbyder dertil også at vaske dine sommerdæk, så de står helt skarpt til den dag, de skal monteres igen.

vinterdæk

6) Hvad gør jeg af sommerdækkene?

Fire dæk fylder en del, og mange prøver at finde plads til de afmonterede dæk på loftet i garagen eller i kælderen. Det er sådan set fint nok, hvis du blot er opmærksom på temperatur, lys, ventilation og fugtighed.

  1. Dine dæk skal opbevares et sted, hvor de undgår sollys og andre kraftige lyskilder.
  2. Dine dæk skal opbevares et sted, hvor temperaturen er under 35 °C.
  3. Dine dæk skal opbevares et sted med ventilation, så dækkene kan “ånde”.
  4. Dine dæk skal ligge tørt og godt.

Flere værksteder tilbyder, at du som kunde kan få opbevaret dine afmonterede dæk, og N.O. Jensen er ingen undtagelse. Vi tilbyder en plads på vores dækhotel, hvor ovenstående fire parametre med 100% sikkerhed bliver overholdt. Læs mere om vores dækhotel.

7) Hvornår skal jeg skifte tilbage til sommerdæk?

Der er to tidspunkter, du skal have styr på: 1) Hvornår skal man skifte til vinterdæk? – 2) Hvornår skal man skifte til sommerdæk?

  1. … Hvornår skal man skifte til vinterdæk?
    Svar: Når temperaturen falder til under 7°C / Cirka i uge 42
  2. … Hvornår skal man skifte til sommerdæk?
    Svar: Når temperaturen kommer over 7°C / Cirka i april

Sværere behøver det ikke at være. Det hele afhænger af vejret. Er frosten på vej, giver det sig selv, at bilens har godt af at køre på vinterdæk. Modsat giver det sig selv, at bilen har godt af at køre på sommerdæk, når solen efterhånden bliver så varm, at frosten er væk.

8) Hvornår skal jeg udskifte mine vinterdæk?

Vinterdækkets store styrke ligger jo i, at dækkene er designet til at stå fast på vejen. Af samme grund giver det ikke mening at køre rundt på vinterdæk, hvor dækmønsteret er slidt så langt ned, at vejgrebet er blevet dårligere. Det store spørgsmål er så, hvornår man skal udskifte sine vinterdæk.

Svar:

Du kan se, at det er ved at være tid til at udskifte dine vinterdæk, når der kun er 3 milimeter (eller derunder) tilbage af dækmønsterets riller. Tag en lille lineal og sæt den ned i én af rillerne, så vil du kunne måle, hvor mange millimeter, der er tilbage. Måler vinterdækket under 1,6 mm, er det decideret farligt at køre på dækkene, og loven siger tilmeld også, at du skal få skiftet dækkene. Brug følgende guidelines til at vurdere, om du bør udskifte vinterdækkene:

  • 5 til 9 mm slidbane-riller tilbage
    Dine vinterdæk har stadig et godt vejgreb, og du skal ikke foretage dig noget.
  • 3 til 5 mm slidbane-riller tilbage
    Dine vinterdæk har et mindre godt vejgreb og skal skiftes inden længe. Tjek dækkene oftere i kommende tid.
  • 0 til 3 mm slidbane-riller tilbage
    Dine vinterdæk bør udskiftes, så du fortsat kan køre sikkert.
  • 1,6 mm slidbane-riller tilbage
    Dine vinterdæk SKAL udskiftes ifølge loven.

I gennemsnit kan du køre omtrent 30.000 km på et sæt nye vinterdæk.

9) Er det lovpligtigt at skifte til vinterdæk?

Mange spørger, “hvornår skal man skifte til vinterdæk?”, hvor de især hæfter sig ved ordet SKAL. Flere vil gerne vide, hvornår det er et lovkrav, og hvornår det “bare” er for egen skyld, at man skifter mellem vinterdæk og sommerdæk.

· Svar

Det er IKKE lovpligtigt at udskifte vinterdækkene til sommerdæk i Danmark og vice versa. Du må bruge vinterdækkene hele året, hvis du har lyst. Vi anbefaler dog, at du skifter – af flere årsager:

  • Din sikkerhed forringes, hvis du ikke skifter
  • Din bil kører ikke optimalt, hvis du ikke skifter
  • Din biløkonomi belastes i højere grad, hvis du ikke skifter

Bemærk 1: Lovkravene til skiftet mellem dækkene er anderledes i udlandet. Så hvis du ikke skifter mellem sommerdæk og vinterdæk, skal du tjekke det enkelte lands regler, inden du krydser grænsen til landet. FDM giver et godt overblik: Se regler.

Bemærk 2: Selvom det ikke er et lovkrav at skifte mellem sommer- og vinterdæk, skal du stadig huske, at det er et lovkrav at udskifte dækkene, hvis dækmønsteret når ned under 1,6 mm.

10) Hvad er forskellen på vinterdæk og sommerdæk?

Vi har besvaret en masse spørgsmål, som omhandler vinterdækket: “Hvornår skal man skifte til vinterdæk?”, “Hvorfor skal man skifte?, Hvad koster det er skifte?” Som du har kunnet læse, har sommerdækkene sneget sig ind i mange af svarene. Derfor skylder vi også at svare på et meget vigtigt spørgsmål: Hvad er forskellen på vinterdæk og sommerdæk?

hvornår skal man skifte til vinterdæk?

Det korte svar

Det korte svar er, at vinterdæk skal være bløde, smidige og grovere i mønstret, så de har et bedre vejgreb i frost, sne og slud. Modsat skal sommerdæk skal være hårde, tørre og vandafledende, så bilen kan køre ubesværet på vejen i både solskin og regnvejr.

Teknisk svar – Riller

Vinterdækkene har masser af slidbaneriller, som kurver på tværs af dækkene. De er inddelt i små tværgående blokke, det der hedder lameller. Lamellerne sørger for, at dækkene har et godt vejgreb i sne og klud. Dette ved at lamellerne griber fat i sneen, hvorved du får følelsen af et godt vejgreb. Samtidig sørger lamellerne for, at sne og klud ikke hæfter sig på dækket – dækket er altså selvrensende.

Sommerdækkene har færre riller, som modsat vinterdækkene følger dækket rullebane. De lige linjer sørger for, at dækkene let kan opsamle og aflede vandet, hvorved sommerdækket får et godt vejgreb i både tørt og vådt føre. Sommerdækkene har også riller langs siderne, som hjælper med at aflede andet. Ved at aflede vandet, forbliver dækket tørt, og du undgår aquaplaning (dækslip).

Teknisk svar – Gummi (Blandingsforhold)

Vinterdækkene er fremstillet i en gummiblanding med mere naturgummi, hvilket gør, at dækkenes smidighed og kontrol opretholdes, når frosten melder sin ankomst. Modsat indeholder sommerdæk mindre naturgummi, så de kan forblive faste og hårde, når solen gør sit for at opvarme dækkene.

Mere du vil vide?

Søger du på “Hvornår skal man skifte til vinterdæk?” på Google, får du masser af resultater. Der har altid været mange spørgsmål forbundet med vinter- og sommerdæk, og vi vil meget gerne svare på dine spørgsmål.

– Ved du ikke, om det er tid til at skifte?
– Ved du ikke, om du skal have nye dæk?
– Ved du ikke, hvad du kører rundt med nu?

Spørg os endelig om alt:

Vi hjælper dig også gerne med skiftet til vinterdæk. Dækskiftet tager kun 30 minutter, og servicen koster 395 kr. Book en tid til hjulskifte.

N.O. Jensen – Få svar på alt om din bil

Scroll til toppen