FAQ: Hvordan vedligeholder du bilens batteri?

bilbatteri

Et bilbatteri er bilens hjerte, der pumper energi ud i alle led og holder bilen i live. Derfor er dit bilbatteri noget af det vigtigste at kræse om, hvis din bil skal leve godt og leve længe. Batteriet holder nemlig din bil kørende.

Ligesom motor, bremser og andre komponenter kræver et bilbatteri regelmæssig vedligeholdelse. Gennem vedligeholdelse er du med til at forlænge dit batteris levetid og undgår uforudsete situationer, hvor bilen ikke vil starte.

Som bilejer er det derfor vigtigt at prioritere vedligeholdelse af dit bilbatteri – især om vinteren. Derfor har vi lavet et skriv, der dækker alt, hvad du behøver at vide om bilens batteri. Lige fra gode råd om vedligeholdelse og korrekt udførsel af starthjælp til tegn på et dårligt batteri.

Elbiler og elbilbatterier er i en liga for sig, og i nedenstående skriv afgrænser vi os derfor til udelukkende at komme med tips og råd til biler med motor.

Artiklen giver svar på følgende spørgsmål
  • Hvordan fungerer et bilbatteri?
  • Hvad er forskellen mellem bilbatterier?
  • Hvorfor er vinteren hård mod bilens batteri?
  • Hvordan gør du bilen klar til vinter?
  • Hvordan giver du starthjælp?
  • Hvilke tegn er lig med et dårligt batteri?

Når du når til vejs ende, er du forhåbentligt blevet bedre udrustet til at stå for vedligeholdelsen af dit bilbatteri, og så du kan minimere risikoen for startproblemer.

Hvordan fungerer et bilbatteri?

Et bilbatteri anvendes ikke længere kun til at starte bilens motor. I dag er de fleste moderne biler udstyret med strømkrævende funktioner, hvilket stiller høje krav til bilens strømforsyning – herunder bilens batteri. I nogle tilfælde er moderne køretøjer endda udstyret med flere batterier for at kunne drive den ekstra elektronik.

Batteriet spiller derfor en vigtig rolle i at kunne levere strøm til de elektriske komponenter. Vores biler kan betragtes som store og avancerede computere, og uden tilstrækkelig strøm kan de elektroniske systemer ikke effektivt “kommunikere” med hinanden, hvilket resulterer i, at bilen ikke starter.

Når du investerer i en ny bil, vil den ofte være udstyret med ekstraudstyr og elektronik til bilen som sædevarme, navigationsanlæg, lydsystemer, el-bagrude og meget mere. Alt denne elektronik forbruger strøm, som leveres af bilens batteri.

Som regel er et batteris gennemsnitlige levealder 5-7 år, hvorefter det ofte vil kræve en udskiftning til et nyt batteri.

Forskellen mellem bilbatterier

I de fleste tilfælde er biler stadigvæk udstyret med et 12v batteri, men har bilen en masse ekstraudstyr, kan det være nødvendigt med et større batteri eller flere bilbatterier.

I moderne biler kan der findes forskellige typer af bilbatterier:

AMF-batterier

AMF står for Automotive Flooded. Batteriet er en af de mest almindelige typer, som kan findes i de fleste biler. Det er kendt for sin store kapacitet, lange levetid og dens evne til at modstå vibrationer og strøm.

Batteriet kræver dog løbende vedligeholdelse, herunder kontrol af elektrolytniveau og batterivand.

EFB-batterier

Enhanced Flooded Batteries (EFB) er en opgraderet version af AMF-batteriet. Batteriet har dobbelt så mange opladningscyklusser som almindelige batterier. Den har både længere levetid, og batteriet lader hurtigere.

AGM-batterier

AGM står for Absorbent Glass Mat og er et avanceret batteri. Batteriet er ekstra holdbar og modstandsdygtig, hvorfor det er ideelt til biler med stop- og startfunktion.

Batteriet har længere levetid og oplader hurtigere end de fleste standardbatterier.

Silver-kalcium-batterier og Tin-kalcium-batterier

Begge batterier er pålidelige og vedligeholdelsesfrie. Som navnene angiver, er de baseret på enten sølv-kalcium eller tin-kalcium.

Batterierne er også udstyret med en indikator, der viser batteriets status.

SMF-batterier

SMF betyder Sealed Maintenance Free. Som navnet indikerer kræver batteriet minimal vedligeholdelse. Batteriet har lang levetid og er designet med en særlig ventilation, der er med til at minimere risikoen for damp- og syrelækage.

bilbatteri-vinter

Hvorfor er vinteren hård mod bilens batteri?

Vinteren og kulden er hård ved bilens mange komponenter, og det gælder naturligvis også bilens batteri. Især december, januar og februar er de tre hårdeste måneder for bilens batteri, da mange benytter ekstra strøm til både sædevarme, klimaanlæg, lys, vinduesviskere og meget mere.

Ved hård kulde kan bilbatteriet miste op mod 40% af sin kapacitet eller endda i visse tilfælde give helt op. Dette resulterer i, at mange bilejere må ringe efter hjælp for at få liv i bilen igen. Vinteren er derfor måneden, hvor der er flest, der har brug for starthjælp.

Gode råd: Hvordan gør du bilen klar til vinter?

Det er altid frustrerende, når ens bil ikke vil starte. Et dødt bilbatteri er en af de hyppigste årsager til, hvorfor bilen ikke starter. Som bilejer er det derfor vigtigt at sørge for at vedligeholde bilbatteriet. Et velholdt batteri holder nemlig længere end ét, der ikke røres i årevis.

Har du et batteri, der er 3-5 år gammelt, er risikoen for at batteriet giver op væsentlig større, når frosten rammer. Efter en kold vinternat kræver bilen ekstra strøm for at starte den kolde motor.

Som et autoriseret værksted har vi mange kunder, der ringer ind angående et fladt batteri. Vi har derfor samlet et par gode råd til, hvordan du bedst selv kan gøre dit batteri vinterklart og samtidig minimere risikoen for startproblemer.

Gode råd til vinter-bilbatteri

Råd 1: Hold bilen varm

I de kolde måneder kan det være en god idé, at bilen er parkeret et varmt sted – gerne en opvarmet garage. På den måde afkøles batteriet aldrig og vil derfor ikke være fladt næsten morgen, prøver du at starte bilen.

Råd 2: Oplad batteriet

Du kan også med fordel oplade batteriet natten over, så batteriets kapacitet kommer i top. Til at oplade kan du anvende en hjemmelader, som kan købes hos de fleste butikker med biludstyr.

Vi anbefaler alle, der primært kører korte ture, at lade deres batteri op mindst én gang, inden vinteren gør sit indtog. Korte køreture giver ikke nok tid til at lade batteriet fuldt op, hvilket øger risikoen for et fladt batteri.

Råd 3: Rens batteriets poler

På ældre biler kan der dannes ir på batteripolerne og ved batteriklemmen på begge poler. Ir skaber en dårlig kontakt mellem ledning og batteri, hvilket kan resultere i tab af den effekt, der normalt er nødvendig for at starte en bil.

Et godt trick er at fjerne ir med kogende vand. Dernæst kan du med fordel smøre polerne og batteriklemmerne med lidt vaseline, så det beskytter mod dannelsen af ny ir. Husk, at afmontere polen kortvarigt, hvis du ønsker at fjerne irret.

Råd 4: Test bilbatteriet

Det er en god idé, at du får testet dit bilbatteri løbende – især inden vinteren går i gang. Du kan selv mærke, hvordan bilen starter. Starter den langsomt, kan det skyldes et fladt batteri. Herefter kan du kigge efter synlige tegn på utætheder (indtørret hvid væske) ved polerne på batteriet. Hvis du har utæthed, skal det undersøges hos et autoriseret værksted.

Hos N.O. Jensen udfører vi en professionel test af dit batteri, så du ved, om det er tid til en udskiftning af dit bilbatteri.

Råd 5: Udskift dit gamle batteri

I visse tilfælde kan dit batteri være så gammelt, at det kan blive fladt selv ved den mindste kulde. Hvis du oplever problemer med at starte din bil eller bemærker en svag strømforsyning, kan det være tid til at få udskiftet dit gamle batteri.

Vi anbefaler, at du booker tid hos et autoriseret værksted, når du skal have udskiftet dit bilbatteri. På den måde er du garanteret, at du får monteret et batteri efter de korrekte forhold og standarder.

Råd 6: Er du i tvivl? Kontakt dit autoværksted

Ens for alle råd er, at du altid bare skal kontakte dit autoværksted, hvis du er i tvivl om selv det mindste. “Som man sår, skal man høste”, og hos N.O. Jensen vil vi hjertens gerne give dig et par gratis råd og vejledning, hvis du oplever problemer.

– Kontakt N.O. Jensens Autoværksted Aalborg.

Opladning af bilbatteri: Sådan gør du

Skulle uheldet være ude, og batteriet har givet op, så kræver det ofte en opladning af bilbatteri. Til det er det ofte nødvendigt med hjælp fra en anden bil, som kan starte din bil igen ved at bruge et sæt startkabler.

Det er vigtigt, at du tjekker bilens instruktionsbog og følger vejledningen for starthjælp til lige præcis din bil, ellers kan du risikere at kortslutte bilen.

Vær opmærksom på, at der findes enkelte bilmodeller, hvor det ikke er tilladt at benytte startkabler. I disse tilfælde, eller hvis du er i tvivl, bør du kontakte dit lokale værksted eller vejhjælp for at få vejledning og hjælp.

Husk altid at følge råd 6. Hvis du er i tvivl, så skal du endelig bare kontakte os. Vi hjælper gerne.

Sådan giver du starthjælp

Vi har lavet en vejledning til, hvordan du yder starthjælp til bilen, der ikke vil starte:

1. Start med at slukke strømmen

Begge biler skal være slukket, inden du sætter startkablerne i. For at være sikker på, at der stadigvæk ikke er strøm på bilen, kan du med fordel tage nøglerne ud af tændingen.

2. Monter først det røde kabel

Du starter med det røde kabel, som skal bruges mellem den røde plus (+) pol på bilen med strøm og den røde plus (+) pol på bilen med det flade batteri. Her er det vigtigt, at du ikke bytter rundt mellem den røde (+) pol og den sorte minus (-), da du risikerer at lave en kortslutning.

Hvis du er i tvivl om monteringen af startkablerne, kan placeringen ses på nedenstående billede:

Starthjælp

3. Placer det sorte kabel

Monter dernæst det sorte kabel på den strømgivende bils sorte minus (-) pol på batteriet. Det sorte minuskabel sættes efterfølgende på et særligt indrettet stelpunkt, på den bil der mangler strøm. Husk at sikre, at motoren kan dreje frit rundt, uden at startkablerne bliver klemt.

4. Start motorerne i følgende rækkefølge

Du skal først starte den strømgivende motor. Vent derefter omkring ét minut, og tænd derefter den bil, der modtager strøm.

5. Fjern kabler i følgende rækkefølge

Hvis bilen er startet, fjerner du først det sorte kabel fra den strømmodtagende bil. Derefter fjerner du det sorte kabel fra den strømgivende bil. Gentag rækkefølgen med det røde kabel.

6. Kør en tur på mindst en halv time

Efter brug af starthjælp anbefaler vi, at du kører i mindst en halv time for at genoplade batteriet fuldt. Kør gerne en længere tur, da det sikrer et fuldt opladet batteri. Undlader du at oplade bilen igen efter brug af starthjælp, kan du nemlig risikere at skulle bruge starthjælp igen næste gang, du starter bilen.

Vi anbefaler også, at du oplader batteriet helt op derhjemme ved hjælp af en batterioplader.

Tegn på dårligt batteri bil

Hvad er tegn på dårligt batteri bil? Det mest almindelige tegn på et dårligt batteri bil er, hvis bilen ikke er i stand til at starte.

Du kan også bemærke, at batteriet er begyndt at blive dårligt, hvis det kræver opladning igen kort tid efter den seneste opladning.

Et andet tegn kan være, at batteriet ikke opnår fuld opladning, når du bruger en batterioplader.

Har bilen generelt har svært ved at starte, kan det tyde på, at det er tid til at skifte batteriet. Startvanskelighederne kan også skyldes, at bilens generator ikke oplader korrekt, eller at bilens lys har været tændt over en længere periode.

Må du selv udskifte batteriet?

Det korte svar er ja. Men det kræver det rette værktøj og professionel viden. Hvis du har en moderne bil, vil du ofte have brug for hjælp fra et autoværksted til at skifte batteriet. Det skyldes, at du ikke selv må afbryde strømmen, da det kan have en effekt på vigtige komponenter i bilens elektroniske system.

Hvis strømmen bliver afbrudt, skal bilens system diagnosticeres og genoprettes af et autoværksted.

Har du en ældre bil, sidder batteriet let tilgængeligt og kan skiftes derhjemme selv. Dette kræver dog, at du har det rigtige værktøj til at kunne frigøre det gamle batteri og sætte det nye batteri fast.

Hos N.O. Jensen anbefaler vi altid, at du søger professionel hjælp til udskiftning af batteri. Et bilbatteri er nemlig meget tungt. Og er batteriet begyndt at lække – især de gamle batterier – skal du søge professionel hjælp, da batterisyre kan virke ætsende på både hud, øjne og tøj.

Få professionel hjælp af N.O. Jensen

N.O. Jensen er et autoriseret autoværksted i Aalborg. Vi har stor erfaring inden for fejlsøgning og batteriskifte af bilmærker som Suzuki, Mazda, Hyundai og Aiways. Når du får skiftet et batteri hos N.O. Jensen, er du garanteret et produkt af den højeste kvalitet og en service i topklasse.

Vores dygtige og erfarne teknikere udfører året rundt kontrol og udskiftning af bilbatterier. De sikrer, at din bil bliver serviceret efter de korrekte standarder og forhold. Derudover foretager de gerne et tjek af dit batteri, så du kan køre vinteren sikkert i møde – uden bekymringer om en bil, der ikke starter.

Kontakt N.O. Jensen

Står du og skal have udskiftet dit bilbatteri? Eller ønsker du at få tjekket batteriet? Så står vi altid klar til at hjælpe dig.

Du er velkommen til at kontakte os eller komme forbi vores værksted på Hattemagervej 16 i Aalborg.

Mail: no@no-jensen.dk
Tlf.: +45 96316666
Web: https://www.no-jensen.dk/kontakt/

Scroll to Top