Ioniq 6 har ingen svage sider

Hyundai Ioniq 6

 

Ioniq 6 Advanced Long Range 77,4 kWh 229 hk til 429.995 kroner vinder på ladetid, rækkevidde, plads, garanti og sikkerhed. Den er som den anden koreaner kåret som Årets Bil i Verden – den første var Hyundai Ioniq 5 (Bilmarkedet, onsdag d. 31 maj 2023)

Hyundai:

Whau. Intet mindre. Hyundai Ioniq 6 er en bil, der fuldstændig fejer benene væk under mig. Det er som om, den kan det hele. Testbilen kommer består det hele med kors, bånd og stjerner på. Betyder det så, at denne test bliver en lang vandring gennem et bed med langstilkede roser? Nej, der et par småting. Lad os begynde med udseendet. Jeg er vild af begejstring de første gange, jeg kigger på testbilen, men da jeg første gang ser direkte på fronten, tænker jeg, at den da godt nok er tam. Det er som om, designerne er begyndt ved bagenden fulde af energi og fantasi, og at de så er blevet tappet for dette jo længere frem, de er kommet. Er det virkelig sådan? Svaret er nej.

Fronten er forsigtig, fordi for at nedbringe lutmodstanden – og det er lykkedes til fulde. Det har stor indlydelse på forbruget. Jeg kører i gennemsnit 16,2 kWh/100 kilometer og er super overrasket over, at jeg ved at slukke klima og vælge eco kommer helt ned på 12,4 kWh/100 km.

Opgivet til 614 kilometer

Bilen har et 77,4 kWh batteri, og så bør opgivelsen ligge et sted i nærheden af 500 kilometer. Men Ioniq 6 har en WLTP-opgivelse på 614 kilometer. Det er helt oppe i toppen af superligaen. Skal jeg lige til sammenligning nævne, at Ford Mustang Mach-E med et batteri på næsten 100 kWh har en er opgivet til lige under 600 kilometer. Da jeg henter bilen og ser, at der kun er strøm til 480 kilometers kørsel, er jeg selvfølgelig lidt skufet, men tallet afgøres jo af, hvordan bilen er kørt. Men så ser jeg, at batteriet kun er ladet 75 procent op. Jeg inder en stander, lader bilen helt op og ser, at den kan køre 556 kilometer. Det er meget lot, for importøren har skitet bilens 18 tommer fælge ud med 20 tommer, og det – anslår jeg – snupper et sted mellem 50 og 60 kilometer af rækkevidden. Bilen kan lades med op til 350 kW og det tager så 18 minutter fra 10 til 80 procent.

“I 2022 blev Hyundai Ionig 5 som den første koreaner kåret som World Car of the Year, og sandelig om ikke Ioniq 6 i år tager samme titel. Det er kun sket en gang tidligere, at samme producent er kåret som World Car of the Year to år i træk. Det var da VW Golf og up! i 2021 og 13 hjemtog titlen”

– Motorjournalisten

Med en af de mere almindelige 50 kW standere er opgivelsen en time og 15 minutter. Det er opgivelser – her er, hvad jeg oplever. Jeg kører ind til en 50 kW stander med 66 procent på batteriet, går på toilettet, køber kafe og vender tilbage til bilen – så er der 77 procent. Jeg stiller bilen ved samme stander med 26 procent, og eter 48 minutter er der 100 procent.

To små ting

Da jeg skal ind i bilen, kommer jeg til at fumle ved håndtagene – og det er en af mine små anker. De slanke vippehåndtag virker ikke for mig – men de er nok lavet for at reducere lutmodstanden yderligere. Kabinen er en ren balsal. Der er oceaner af plads – jeg kan slet ikke forstå, hvordan der kan være så meget plads ved bagsædet, for kroppen har coupéform, og der er to centimeter mindre akselafstand end i Hyundai Ioniq 5. Skærm og display er betagende smukke, men også lette at betjene. Der er ufatteligt meget elektronik i denne bil, der blandt andet advarer dig, hvis du kører mod kørselsretningen. Du ser også hele tiden, hvor nærmeste ladestander er og hvem udbyderen er. I næste generation får vi nok også at vide, om der er ledige stik. Og så lige den sidste lille anke. Der er ine materialer over alt i bilen – lige bort set fra toppen af dørene, hvor der er brugt hård plastik. Gearvælgeren sidder på en stilk, og du regulerer motorbremsen med kontakter bag rattet. Det er lige, som det skal være.

Skriver historie

Det er en vidunderlig oplevelse at sidde bag rattet i denne bil, der skriver bilhistorie. I 2022 blev Hyundai Ionig 5 som den første koreaner kåret som World Car of the Year, og sandelig om ikke Ioniq 6 i år tager samme titel. Det er kun sket en gang tidligere, at samme producent er kåret som World Car of the Year to år i træk. Det var da VW Golf og up! i 2021 og 13 hjemtog titlen. Hyundai har som eneste bilproducent fem års garanti uden kilometerbegrænsning, og bilen klarede crashtesten med en voksensikkerhed på sensationelle 97 procent – og er kåret som best in class. Billigste Ioniq 6 med 151 hk og 53 kWh batteri koster 374.995 kroner, men med testbolens 229 hk og 77,4 kWh er prisen fra 399.995 kroner. Topmodellen har samme batteri, irehjulstræk og 339 hk. Den koster fra 464.995 kroner. 4WD reducerer rækkevidden med 31 kilometer. Der må spændes op til 1500 kilo på krogen.

Fakta: Hyundai Ioniq 6
  • HK: 229
  • 0-100 km/t: 7,4 sek. Topfart: 185 km/t
  • Rækkevidde: 614 km
  • Godt: Sikkerhed, plads, rækkevidde, ladetid, garanti.
  • Skidt: Intet

Bedømmelse

  • Pris/udstyr: 4
  • Plads/fleksibilitet: 6
  • Sikkerhed: 6
  • Design: 5
  • Rækkevidde: 6
  • Præstationer: 3
  • Førerplads: 4
  • Garanti: 5
  • Oplevelse: 5
  • I alt 44
Vil du vide mere?

Kontakt din lokale Hyundai-forhandler, N.O. Jensen, på: · no@no-jensen.dk · +45 96316666.

Oplev IONIQ 6

Scroll to Top

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig og modtag tilbud og nyheder direkte i din indbakke!