FAQ – Kørekort: Hvad skal du være særligt opmærksom på?

kørekort

Skal du til at tage kørekort? Er du i gang med at tage kørekort? Lige meget hvad, er der meget information, man skal holde styr på, og det kan være overvældende. Vi har derfor udarbejdet et skriv, der gør dig klogere på, hvad de to prøver indeholder. Vi kommer desuden med en række gode råd, der hjælper dig med at tackle de svære spørgsmål til teoriprøven. Og råd, der hjælper dig med at tackle de svære ting til køreprøven. Kort sagt vil du blive klogere på en række gode tommelfingerregler, som du kan skrive dig bag øret, når du skal til at tage kørekort.

Få hjælp til kørekort

Når du tager kørekort, får du selvfølgelig alt at vide. Det kan bare nogle gange være rart at få inputs fra andre. Se os som en sidemakker, der viser dig alle vores vigtige noter fra undervisningen.

Helt konkret gør vi teoriprøven og køreprøven mere jordnær med et lille skriv om, hvad du kan forvente, og hvad du bør huske, som mange glemmer.

I følgende tekst vil vi først opsummere, hvordan køreprøven og teoriprøven tager sig ud, hvorefter vi kommer med et par gode huskeregler og råd. Hvis du er ved at tage kørekort, kan du jo oplagt springe ned til de gode råd. Skal du til at tage kørekort, kan du med fordel læse teksten kronologisk.

– Bemærk at vi her tager afsæt i kørekort til personbil. 

Prøverne

Det vil vi gennemgå:

  • Teoriprøven
  • Køreprøven

Når du når til vejs ende, er du forhåbentligt blevet bedre udrustet til at klare dig igennem de famøse prøver i første forsøg.

Teoriprøven

Før du kan få udstedt dit kørekort, skal du igennem det, der kaldes en teoriprøve. Teoriprøven er kulminationen på den teoriundervisning, du har haft på din valgte køreskole. Når du tager kørekort til en almindelig personbil, forventes det, at du har været til 29 lektioner. En lektion svarer her til 45 minutters undervisning. Har du tre timers teori pr. gang, betyder det derfor, at du gennemfører 4 lektioner pr. gang. Undervisningen har til formål at gøre dig klogere på to ting:

  • Hvordan du færdes sikkert i trafikken
  • Hvordan du begiver dig i trafikken som bilist

Efter endt teoriundervisning er du forhåbentlig blevet klogere på de ovenstående punkter. For det er nu, at selve teoriprøven kommer ind i billedet.

Det kræver ikke mere end en enkelt Google-søgning at finde frem til de typiske spørgsmål, der opstår omkring teoriprøven. Vi oplister nedenfor et par af spørgsmålene og kommer med en besvarelse:

  • Hvor lang er prøven?
  • Hvor mange spørgsmål indeholder den?
  • Hvor foregår prøven?
  • Hvilke hjælpemidler må jeg bruge?

hjælp til kørekort

Hvor lang er prøven?

Teoriprøven er hurtigt overstået, da den som oftest ikke tager mere end 30 minutter.

Hvor mange spørgsmål indeholder den?

I teoriprøven bliver du præsenteret for 25 spørgsmål i et multiple choice-format. Spørgsmålene tager her afsæt i dertilhørende billeder. Billederne viser situationer fra trafikken. Det kunne eksempelvis være emner og scenarier med vigepligt, motorvej, skiltning, streger, fodgængere og alt muligt andet, som du vil kunne møde. Du kommer helt sikkert til at øve dig i at tage netop teoriprøver i forbindelse med undervisningen på din køreskole. Som en del af teoriundervisningen får du nemlig mulighed for at prøve “fiktive” tests, som kan tages igen og igen. Du har derfor rig mulighed for at øve dig, inden det rigtigt gælder. Du kan desuden finde gratis eksempler på flere teoriprøver online.

Husk! Teoriprøven består af 25 spørgsmål, og du må maks have fem fejl i din teoriprøve. Har du mere end fem fejl, dumper du. Du har naturligvis mulighed for at prøve igen, og det er langt fra unaturligt at dumpe en teoriprøve.

Hvor foregår prøven?

Færdselsstyrelsen varetager både teori- og køreprøve, og de står også for at finde et passende lokale at afholde prøver i. I dette link til Færdselsstyrelsen kan du se et overblik over lokale adresser, der bliver anvendt til danske teoriprøver.

Hvilke hjælpemidler må jeg bruge?

Det korte svar er ingen. Til teoriprøven er man interesseret i, hvorvidt du selv har styr på færdselsreglerne, og du har derfor ikke mulighed for at slå op i noter eller andet.

De svære spørgsmål til teoriprøven

Det kan uden tvivl være individuelt, hvilke spørgsmål man oplever som udfordrende. Og der findes derfor ikke et rigtigt eller forkert svar på, hvilke spørgsmål der er de svære spørgsmål til teoriprøven. Vi har dog alligevel forsøgt at samle et par spørgsmål, der har rygte for at volde danskerne problemer.

Det er vigtigt for os at påpege, at vi ikke kommer med svar på eksisterende teoriprøver, men at vi gennemgår et par spørgsmål og svar til de spørgsmålstyper, mange har oplevet problemer med. Det svarer lidt til, at vi udpeger de “vigtigste” sider i din teoribog.

Vi har ikke selv adgang til teoriprøve-spørgsmål, så vi har fundet inspiration her. Linket sender dig til en BT-artikel fra 2019, hvor BT gennemgår samme emne.

Spørgsmåls-emne 1: Personbil med trailer

Forestil dig at du kører på en landevej med en trailer, der er godt fyldt op. Du kører derfor kun omkring 60 km/t. Bag dig kommer en bil til syne, som har indhentet dig. Hvordan tackler du situationen?

Svar
For at tackle denne situation korrekt er det vigtigt, at du først og fremmest giver plads til den anden bilist. Træk længere ind til siden, hvis muligt. Derudover er det en god idé, at du gør det nemt for personen at overhale dig, sænk derfor farten yderligere.

Spørgsmåls-emne 2: Registreringsattest

På samme måde som der er krav om altid at medbringe dit kørekort, når du kører bil, findes der også regler vedrørende håndtering af registreringsattesten. Du kan blive spurgt ind til disse, og det er derfor en god idé at have styr på dem.

“En registreringsattest er det dokument, der viser de data, der er registreret om et køretøj” (kilde).

Regel 1: En registreringsattest er ikke ligesom dit kørekort, og du behøver derfor ikke have den på dig hver gang, du kører bil i Danmark.

Regel 2: Hvis du tager et smut til udlandet, så skal du til gengæld have registreringsattesten på dig.

Regel 3: Hvis du en dag skal køre med en trailer, så skal du også have registreringsattesten på dig. Du skal desuden også huske registreringsattesten til traileren. Bemærk at traileren her henviser til generelle påhængskøretøjer.

Regel 4: I Danmark er det okay, at du bruger kopier af dokumentet, men i udlandet er det ikke.

Spørgsmåls-emne 3: Pludseligt udkørende bil i din vejbane

Forestil dig at du kører på en vej med 40 km/t, hvor der forude holder parkerede biler i vejkanten. Du opdager her, at en af de parkerede biler er i færd med at køre ud. Hvordan tackler du denne situation?

I en situation som denne orienterer du dig i forhold til den udkørende bil. Dertil kan det være en god idé at gøre den anden bilist opmærksom på dig med et hornsignal. Desuden skal du fortsætte i samme fart og om nødvendigt sætte foden på bremsen.

Køreprøven

Når du har bestået din teoriprøve, er du et skridt tættere på at erhverve dig et kørekort. Det næste – og sidste – skridt er derfor køreprøven. Ligesom din køreskole underviser dig i teori, så underviser de dig også i at køre bil. Dette er undervisningens praktiske del. Denne kan deles ind i 3 faser:

  • Fase 1 – Kravlegården
  • Fase 2 – Ud på vejene
  • Fase 3 – Køreteknisk anlæg

Fase 1
I denne fase skal du lære de basale ting, der gør dig klar til at komme ud og øve på vejene. Du lærer eksempelvis at finde bilens koblingspunkt, så den kan køre.

  • Består af 4 lektioner
  • Skal gennemføres ifølge loven

Fase 2

Denne fase er den længste og består i, at du lærer at begå dig som bilist ude på vejene. Her lærer du blandt andet at køre i mørke, overhale andre biler, parkering, trepunktsvending og meget andet. Du vil her køre bil sammen med din kørelærer.

  • Du skal obligatorisk igennem 16 kørelektioner (Flere lektioner kan aftales med din køreskole)

Fase 3

Denne fase finder sted, efter du har været igennem alt din teori og færdiggjort fase 2. Det er blandt andet i denne fase, at du stifter bekendtskab med glatbanen.

  • Består af 4 lektioner

Der er desuden en række ting, du skal medbringe:

  • Lektionsplan
  • Kørekort-ansøgning
  • Billede-ID

Når du har været igennem de tre faser, er du klar til selve køreprøven. Og vi har her 7 gode råd til at hacke netop køreprøven.

7 råd til at hacke din køreprøve

 

Råd 1: Der er ingen som forventer, at du allerede nu er klar til at springe ud som professionel chauffør. Det vigtigste er, at du behersker sikker kørsel og har kendskab til færdselsreglerne. Sidstnævnte har du lige vist, at du mestrer til teoriprøven, og nu handler det om at vise, at du også mestrer dem i praksis.

Råd 2: Det er ikke nok, at du ved, hvordan man kører bil. Du skal også have teknisk viden. Teknisk viden dækker her over bilens udstyr. Har du ikke det, så kan du risikere at dumpe køreprøven, før du overhovedet har sat dig bag rattet. De tekniske spørgsmål kan blandt andet omhandle følgende emner:

  • Viden om motorrummets opbygning
  • Viden om dækkene
  • Viden om bremsesystem

Råd 3: Vi er mange, der bliver nervøse, når vi skal op til prøver. Det er dog vigtigt, at du slår koldt vand i blodet. Du er til køreprøve, fordi din kørelærer mener, du er klar. Hvis din kørelærer ikke mente, du var klar, ville han eller hun anbefale dig flere lektioner. Så kør velvidende om, at du allerede har bestået i din kørelæres optik.

Råd 4: Husk at holde øje med farten. Som ny bilist kan det være fristende at køre lidt langsommere, fordi det hele er nyt. Men det skal du ikke. Du skal så vidt muligt overholde de skiltede fartgrænser. På denne måde viser du, at du har styr på netop færdselsreglerne.

Råd 5: Vis at du har styr på det med overblikket. Der sker en masse i trafikken, og du bliver derfor testet i, hvorvidt du er i stand til at orientere dig. Har du eksempelvis overblik over lyskeglerne i det kommende kryds? Har du lagt mærke til vejarbejdet? Og så videre.

Råd 6: Glem en vigepligt, og du dumper. Det er uhyre vigtigt, at du har styr på dine vigepligter – især den drilske højre vigepligt, som alle mere eller mindre bliver testet i. Tager du køreprøven i samme by, som du har kørt med kørelæren, så kender du formentlig også de drilske steder med højre vigepligt og kan være forberedt en smule.

Råd 7: Kør pænt. Lad være med at teste skæbnen.

Som rosinen i pølseenden gennemgår vi 7 hurtige inden for teknisk viden:

  • Hvilken farve skal bilens reflekser være? Røde.
  • Hvor langt skal fjernlyslygterne på bilen kunne lyse? Minimum 100 meter.
  • Hvor langt skal nærlyslygterne på bilen kunne lyse? Minimum 30 meter.
  • Må du eksempelvis bruge to sommerdæk og to vinterdæk? Nej.
  • Skal lygtepar have samme farve? Ja.
  • Hvordan skal bilens horn lyde? Lyden skal være ensformig og klar.
  • Hvilken farve skal blinklygterne lyse? Orange eller gul.

n.o. jensen kørekort

N.O. Jensen – hjælper dig med din første bil

Når du har bestået både din teori- og køreprøve, så er du den nye ejer af et kørekort. Men du ved, hvad man siger, det er først nu, du rigtig lærer at køre bil.

Hos N.O. Jensen er vi klar til at hjælpe dig i gang. Vi kender alt til at hjælpe nye bilister og ved, hvilke biler der vil være en god idé at prøvekøre. Vi kender alle de spørgsmål, du måtte have, og der er ingen, der er hverken pinlige eller dumme – vi har hørt dem alle. Et lille sidste råd på vejen er, at du bør tage din far, mor, kæreste eller en ven med på biljagt. Det er både sjovere og giver nogle helt suveræne inputs.

N.O. Jensen er Suzuki-forhandler, Hyundai-forhandler, Mazda-forhandler og Aiways-forhandler. Hos os er der ingen begrænsninger for, hvor mange biler, du må prøve.

Kom forbi, og test dit nye kørekort på vores biler

Scroll to Top

Tilmeld dig vores nyhedsbrev

Tilmeld dig og modtag tilbud og nyheder direkte i din indbakke!